سیاه چاله
سیاه چاله

هرچند قرار بود شرکت تعاونی توسعه و عمران شفت ضمن کمک به آبادانی این شهرستان به سهامداران نیز سود برساند اما در طول این سال ها به مانند یک سیاه چاله فضایی همه چیز را بلعیده و پس هم نمی دهد!

به گزارش ورس ، قانون تاسیس شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و اساس نامه آن با تصویب هیات وزیران در  آبان ماه سال ۱۳۹۱ ابلاغ و در رسانه  های رسمی بازنشر شد اما با گذشت بیش از ۸ سال نه تنها این شرکت تعاونی در شهرستان شفت تشکیل نشده است بلکه سرنوشت پول هایی که به بهانه فروش سهام این شرکت در شرف تاسیس از مردم دریافت شد؛ در هاله ای از ابهام قرار دارد و گویا کسی به کسی نیست!

 

چرا شرکت تعاونی توسعه و عمران؟

هر چند در طول دهه های گذشته به دلیل عملکرد ضعیف و البته پرابهام برخی تعاونی ها از میزان اقبال مردم به آنها کاسته شده و تلاش مسوولین مربوطه برای اعتماد سازی در سال های اخیر کافی نبوده است اما امکان واگذاری برخی فعالیت ها، طرح ها، زمینها و املاک قابل واگذاری در بخشهای تولیدی، توزیعی و خدماتی از طریق ترک تشریفات مزایده ، وجه تمایز شرکت تعاونی توسعه و عمران با سایر تعاونی ها است .

در سوی دیگر نیز این اجازه به شرکت های تعاونی توسعه و عمران داده شده است ؛ در  طرح هایی که برای توسعه شهرستان ضروری بداند به‌صورت شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) عمل نموده و با تشکیل شرکت های اقماری زمینه را برای سرمایه‌گذاری فراهم نماید.

مفهوم ساده این مطلب این است که شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در شرایط تعریف شده ای می توانند بدون اینکه سرمایه خاصی برای اجرای طرحی داشته باشند ، مجوز اجرای بزرگترین پروژه ها را کسب و با سرمایه و امکانات سایر شرکت ها آن را به انجام رسانده و سود کلانی را کسب نمایند.

تـسریع در رشد و توسعه شهرستان ها، هدایـت منابع مردمـی به بخش های تولیدی، بسترسازی برای ورود بخش های تعاونی و خصوصی به فعالیت های اقتصادی و انجام طرح هایی که به دلیل رانت‌زا بودن آن، امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد، از  دیگر اهداف تشکیل « شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی»  است .

اعضای شرکت تعاونی توسعه و عمران چه کسانی هستند؟

همه افراد حقیقی که متولد یا ساکن یا شاغل در شهرستان باشند می توانند با خرید برگه های سهام عضو این تعاونی شهرستانی شوند.

حداقل تعداد اعضا جهت ثبت این تعاونی باید به میزان نیم درصد  جمعیت شهرستان بر اساس آخرین آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن باشد.

 شهرستان شفت بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن که در سال ۱۳۹۰ انجام شد ۵۴ هزار و ۲۲۶ نفر جمعیت دارد که با ضابطه فوف حداقل ۲۷۲ نفر باید برگه های سهام شرکت تعاونی در شرف تاسیس توسعه و عمران را خریداری کنند تا این شرکت رسما به ثبت برسد . دیگر شرط لازم برای ثبت تعاونی نیز جمع آوری سرمایه حداقل ۳۰۰ میلیون تومانی توسط اعضا است .

چرا تعاونی توسعه و عمران شفت تشکیل نشده است ؟

هرچند مسوولین شهرستان همواره از مزایای تعاونی ها سخن گفته و مردم را به مشارکت در تعاونی ها تشویق می کنند اما اگر در عمل عزمی برای ثبت و فعالیت شرکت تعاونی توسعه و عمران در شفت وجود داشت این امر باید پیش از این محقق می شد  و اکنون نیز به ثمر می نشست.

 

سود سهام پیشکش !

محمد یکی از سهام داران شرکت تعاونی در شرف تاسیس توسعه و عمران شفت به خبرنگار ما گفت : پس از اطلاع از مزایای تعاونی مذکور به امید رسیدن به سود به  خرید سهام پرداختم و دو تن از اعضای خانواده نیز با تشویق هایم اقدام به سرمایه گذاری در تعاونی نمودند اما پس از حدود سه سال نه تنها سودی حاصل نشد بلکه تکلیف اصل سرمایه ما هم مشخص نیست . سود سهام پیش کش ! حاضرم بدون سود به اصل سرمایه ام برسم .

 

سیاه چاله فضایی اینجاست؟

هرچند قرار بود شرکت تعاونی توسعه و عمران شفت ضمن کمک به آبادانی این شهرستان به سهامداران نیز سود برساند اما در طول این سال ها به مانند یک سیاه چاله فضایی همه چیز را بلعیده و پس هم نمی دهد!

 

پاسخگو کیست؟

 به تاخیر افتادن چند ساله تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران شفت ، تضییع حقوق سهامداران  و عدم اطلاع رسانی صحیح از آخرین وضعیت تعاونی توسط مسوولین مربوطه ، دست به دست هم داده و پازل بی اعتمادی مردم شهرستان را تکمیل نموده است  . آیا بهتر نیست مسوولین به جای بی تفاوتی به سرمایه های مردم ، اندکی به افکار عمومی به ویژه سهامدارن پاسخگو باشند؟

 

  • منبع خبر : ورس