داعش در افغانستان؛ هشدارهای جهان و انکار طالبان

از زمان تسلط دوباره‌ طالبان بر افغانستان، بحث حضور گروه داعش در این کشور، همواره در محافل سیاسی و امنیتی جهان مطرح بوده است، اما طالبان همچنان پافشاری دارند که داعش در افغانستان حضور ندارد.

به گزارش ورس از  شفقنا ، در تازه‌ترین مورد ولادیمیر ورونکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور مبارزه با تروریسم از حضور شاخه‌ی خراسان داعش در افغانستان هشدار داده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد شاخه‌ی خراسان داعش را «بزرگترین تهدید تروریستی خارجی» برای اروپا دانسته و گفته است که این گروه در حال تقویت خود است.

ورونکوف گفته است: «داعش خراسان توانایی‌های مالی و لجستیکی خود را در شش ماه گذشته بهبود بخشیده است، از جمله با استفاده از حمایت دیاسپورای [جوامع مهاجر] افغانستان و آسیای مرکزی.»

او افزوده است که خطر انجام حملات تروریستی توسط شاخه خراسان داعش در خارج از این کشور «مشخص شده است» و اشاره کرده است که این گروه تلاش‌های خود را برای جذب نیرو تشدید کرده است.

 

پیش از آن، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با اشاره به تهدید شاخه خراسان داعش، از مقام‌های کشورهای اروپایی خواسته بود که در طول مسابقات یورو و المپیک پاریس آماده باشند.

او همچنین گفت که «از همه کشورهای عضو می‌خواهم که برای جلوگیری از تبدیل شدن دوباره افغانستان به کانون فعالیت‌های تروریستی که سایر کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، متحد شوند.»

«پاسخ طالبان چیست؟»

در پاسخ به اظهارات معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است: «‏نگرانی کشورها و نهادهای غربی درمورد موجودیت گستردهٔ داعش در افغانستان و تبدیل‌شدن آن به یک تهدید، بی‌اساس و پروپاگند آمیز می باشد.»

او اضافه کرده است که «نیروهای امنیتی امارت اسلامی (طالبان) در مقابل پدیدهٔ داعش در افغانستان مبارزهٔ جدی کردند و به آنان ضربهٔ شدیدی وارد نمودند.»

 

‏سخن‌گوی طالبان ادعا کرده است که «همچنان تمام جغرافیای افغانستان تحت تسلط کامل امارت اسلامی است و هیچ گروه خودسر خارجی و داخلی اجازهٔ فعالیت ندارد.»

او در ادامه‌ی ادعای خود گفته است: «با وجود امنیت، ثبات و نیروهای امنیتی قوی در افغانستان، بازهم اظهار نگرانی دربارهٔ حضور و فعالیت داعش یا دیگر گروه‌ها، نوعی کمپاین برای آنها است که باید متوقف شود و تلاش تخریب و مغشوش ساختن اذهان عمومی صورت نگیرد.»

ذبیح‌الله مجاهد تأکید کرده است که طالبان «به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان را علیه امنیت کدام کشور استفاده کند یا از سوی افغانستان تهدیدی متوجه کدام کشوری شود.»

«سابقه‌ حضور داعش در افغانستان»

اولین گزارش ها در مورد حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد و پس از آن هر روزه نگرانی ها و گزارش ها در این مورد افزایش یافت.

از سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد، حملات گروه تروریستی داعش در افغانستان افزایش یافت و مسئولیت بسیاری از حملات مرگبار را این گروه به عهده گرفت.

بسیاری از حملات این گروه در افغانستان علیه غیرنظامیان هزاره و شیعه در مساجد، مراکز آموزشی، بیمارستان‌ها، جاده‌ها، وسایط حمل و نقل عمومی و سالن‌های عروسی انجام شده است.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان نیز حملات داعش در افغانستان‌، به ویژه علیه شیعیان ادامه یافت و همچنان ادامه دارد.

در مدت نزدیک به سه سال اخیر چندین حمله‌ مرگبار علیه شیعیان انجام شده است که مسئولیت آن را شاخه‌ی خراسان داعش به عهده گرفته است. حمله بر مکتب سیدالشهدا و مرکز آموزشی کاج از نمونه‌های آن است.

با وجود این‌که طالبان تأکید می‌کنند که داعش را سرکوب کرده‌اند، این گروه حملات مرگباری را علیه طالبان نیز انجام داده‌اند و از جمله والی این گروه برای استان بلخ، فرمانده نظامی پیشین آنان در بغلان و معاون والی این گروه در بدخشان در حملات داعش کشته شده‌اند‌.

به‌ نظر می‌رسد که تهدید داعش در افغانستان، یک تهدید عینی و واقعی است و انکار طالبان از حضور این گروه در افغانستان، باعث می‌شود که این تهدید پنهان بماند و همانند یک غده سرطانی، هر روز بیشتر امنیت و ثبات افغانستان، کشورهای همسایه، منطقه و جهان را تهدید کند.

منبع
شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا