سندرم اردک شناور چیست؟

سندرم «اردک شناور» پیامدهای اجتماعی آن

هنگامی که یک اردک روی سطح آب شناور است، ممکن است به نظر برسد که این کار را بدون زحمت انجام می‌دهد؛ اما واقعیت این است که پاهایش که داخل آب پنهان است به‌سختی در تقلا برای حرکت به سمت جلو هستند.

به گزارش ورس از یورونیوز ، این تضاد «آرامش و سهولت ظاهری و تلاش پنهانی» همان چیزی است که به اصطلاح «سندرم اردک شناور» نامیده می‌شود.

این سندرم توضیح می‌دهد که چگونه افراد در حالی که دستاوردهایشان را در کمال خونسردی تبلیغ می‌کنند، بطور همزمان تلاش‌های پنهانی دارند و بشدت برای پیشبرد کارهایشان فعالیت می‌کنند.

به گفته پژوهشگران، در حال حاضر یک پدیده رایج در محیط‌های کار و مدارس مدرن این است که افراد کارها و وظایف زیادی را انجام می‌دهند و در مقابل پاداش متناسبی دریافت نمی‌کنند. چنین عدم توازنی میان تلاش‌ها و پاداش‌ها باعث ایجاد پیامدهای منفی بی‌شماری مانند فرسودگی شغلی، اضطراب و بیماری می‌شود.

پژوهشگران همچنین در قالب «سندرم اردک شناور» توضیح می‌دهند که چگونه افراد تحت فشارهای اجتماعی مجبور به جشن گرفتن موفقیت‌هایشان می‌شوند آنهم در حالی که زحمت‌هایی را که در این راه کشیدند پنهان می‌کنند.

چنین رفتاری باعث می‌شود که به‌تدریج، ضرورت تلاش برای رسیدن به موفقیت و دستیابی به اهداف، در جامعه دست‌ کم گرفته شود و به عبارت دیگر نوعی یادگیری اجتماعی مشکل‌دار رواج یابد.

به گفته دانشمندان، چنین رفتاری می‌تواند تاثیر زیادی بر وضعیت سلامت افراد داشته باشد و به همین دلیل راه حل‌هایی را برای اصلاح چنین رفتاری پیشنهاد می‌کنند.

منبع
یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا