مژدهه روستای ابر و مه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ورس ؛ مژدهه یکی از روستاهای زیبا و توریستی استان گیلان است که در شهرستان شفت قرار دارد. این روستا یکی از روستاهای دهستان جیرده به شمار می آید که در ۱۲ کیلومتری شرق شفت واقع است و یک منطقه دشتی محسوب می شود.

وجه تسمیه روستا:

مژده در زبان فارسی به معنی خبر خوش است . در زبان پهلوی مژ به معنی زورمند و نیروی برتر است و مه اوژ معنای زرمندی می دهد. برخی براین باورند مژده برگرفته از دو واژه مژ+ده که در برهان قاطع به معنای میغ آمده و آن هم به حدی است که هوا را تاریک سازد.

در فرهنگ معین مژ به معنی بخاری است تیره ، نزدیک به زمین و به عبارتی مژدهه نام روستایی است که مه غلیظ دارد.

808584_gZVm2tkD

قدمت مژدهه:

این روستا بسیار قدیمی است و حدود پانصد سال قبل عبدالفتاح فومنی از آن نام برده که از راه مجده (مژدهه) راهی به طرف کهدم بود.مژدهه در گذشته بخشی از چماچا شمرده می شد.

808584_IfkmNgoh

مردم مژدهه:

زبان مردم مژدهه گیلکی است. مردم این روستا در گذشته به کشاورزی ، کوزه گری و دامداری مشغول بودند.از فراورده های مژدهه چای ، ابریشم ، برنج و صنایع دستی چوبی گِلی بوده است.

808584_HotJFytZ

آمار و ارقام:

در سال ۱۳۷۹ مقدار ۲۰۰ هکتار برنج زار ، ۶۰هکتار باغ چای و ۴ هکتار توتستان داشت.

مژدهه بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ تعداد ۱۶۷ خانوار و ۶۷۶ نفر جمعیت داشت که ۴۱۳ نفر جمعیت باسواد بالی ۶ سال هستند.

808584_VJtL83bD

محله های مژدهه:

بالا محله ، پایین محله ، رودبار سرا  و لیسانکوه از محله های این روست محسوب می شوند که لیسانکوه در تاریخ شفت از نقاط مهم این روستا شمرده می شد.

مژدهه با روایت دیدنیهای شفت : 

وبلاگ دیدنیهای شفت درباره مژدهه چنین نوشته است : مژدهه از روستاهای زیبا و قدیمی شهرستان شفت است که در دهستان جیرده و بخش مرکزی آن واقع است. این روستا در غرب چماچا و بعد از روستای خرطوم قرار دارد و در جنوب به چنارودخان می رسد .مسیر دسترسی به این روستا بین روستاهای جیرده و آقاسیدشریف قرار دارد.

گویش مردم مژدهه گیلکی می باشد اما در بالا محله به گویش تالشی هم گویش می شود.این روستا دارای طبیعتی زیبا و بکر می باشد و همین مساله باعث ساخته شدن ویلاهای تفریحی در این منطقه شده است.

شغل مردم روستا کشاورزی، دامداری و پرورش کرم ابریشم  و محصولات کشاورزی آن برنج و چای است و وجود استخرهای انبوه در این روستا گویای رونق پرورش ماهی در مژدهه می باشد. مزارع زیبای برنج و چای و راه روستایی پرپیچ و خم و پستی و بلندی جاده روستا جذابیت خاصی برای هر تازه واردی به این روستا دارد.

808584_gJJb0lfO

تصاویری دیگر از روستای مژدهه شفت:

808584_35r4Elqx 808584_eB61Lx5c808584_GOK8Gztg808584_LfRylSkE 808584_NyGnoTRs 808584_qzuMXJfw808584_VocTm7ga 808584_ytWbTBEH

منبع:تاریخ شفت/نادر افشاریان

تصاویر : دیدنیهای شفت ؛ shaftziba.persianblog.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا