کد خبر: 28235

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ساعت: ۲۱:۳۱

تلگرام همچنان در صدر ذائقه کاربران فضای مجازی

بررسی‌های صورت گرفته در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گویای آن است که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از ۴۷درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و در ماه‌های گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.

بررسی‌های صورت گرفته در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گویای آن است که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از ۴۷درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و در ماه‌های گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش ورس از ایرنا ؛ طبق نتایج بررسی‌های صورت گرفته در مهر ماه۱۳۹۷، ۶۲٫۵ درصد از پاسخگویان اعلام کردند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌­کردند. نکته جالب توجه این که در نظرسنجی خرداد ماه این مرکز نیز ۶۲٫۴ درصد پاسخگویان گفته بودند قبل از فیلتر از تلگرام استفاده می‌­کردند. بر اساس نتایج این نظرسنجی در حال حاضر و با گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام ۴۷٫۳ درصد از کل پاسخگویان اعلام کرده­‌اند همچنان از تلگرام استفاده می‌­کنند که این عدد نسبت به خرداد ماه تقریباً ثابت مانده است. بر اساس نتایج این نظرسنجی زنان و مردان تقریباً به یک میزان از تلگرام استفاده می­‌کنند.

همچنین نتایج نظرسنجی نشان می­‌دهد استفاده از واتس‌آپ بعد از فیلتر تلگرام افزایش یافته، این عدد بر اساس نظرسنجی ملی ایسپا در نیمه فروردین ماه سال جاری قبل از فیلتر تلگرام۱۲ درصد بوده اما در خرداد و مهر ماه به ترتیب ۲۵ درصد و ۳۰٫۱ درصد بوده است. میزان استفاده از اینستاگرام بعد از فیلتر تلگرام رشد صعودی داشته و از ۱۷٫۷ درصد در فروردین ماه سال جاری به ۳۲٫۲ درصد در خردادماه رسیده بود اما این عدد طبق نتایج اخیر ایسپا از خرداد تا مهر نسبتاً ثابت مانده است.

از طرف دیگر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی داخلی از خرداد ماه تا مهر ماه کاهش یافته است؛ پیام‌رسان ‘سروش’ که در فروردین ماه قبل از فیلتر تلگرام، حدود ۲ درصد عضو داشته است در خرداد ماه و بر اساس نتایج نظرسنجی ملی ایسپا به ۱۳٫۵ رسیده بود اما در مهرماه سال جاری این مقدار به ۴٫۳ درصد رسیده است، ‘ایتا’ از ۲٫۹ درصد به۰٫۹ درصد، ‘آی‌گپ’ و ‘بله’ هرکدام از ۲٫۵ و ۱٫۸درصد به ۰٫۴ درصد، ‘گپ’ از ۱٫۴ درصد به ۰٫۲ درصد، ‘بیسفون’ و ‘ساینا’ از ۰٫۶ درصد هرکدام به ۰٫۱ درصد رسیده اند.

همچنین ۳۶٫۳ درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند در حال حاضر از هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. به عبارت دیگر در حال حاضر ۶۳٫۷ درصد پاسخگویان اعلام کرده­‌اند حداقل عضو یکی از شبکه­‌های اجتماعی مجازی هستند.

طرح نظرسنجی «بررسی مسائل روز کشور از منظر افکار عمومی مردم ایران» در مهرماه ۱۳۹۷ با پرسشگری از ۱۲۸۱ نفر از افراد بالای ۱۸ سال به بالای کشور به شیوه تلفنی انجام شد و بخشی از طرح مذکور به میزان استفاده مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشته است.
منبع : مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران

برچسب ها : ,

دیدگاه بسته شده است.