کد خبر: 27228

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ساعت: ۱۶:۳۳

بهنام ربیع زاده ؛

رایحه امید در مسیر جاده

پس از کش و قوص ها و وقفه طولانی ، عملیات چهاربانده کردن جاده شفت – ملاسرا دوباره از سر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری ورس ، بهنام ربیع زاده در یادداشتی نوشت : پس از کش و قوص ها و وقفه طولانی ، عملیات چهاربانده کردن جاده شفت – ملاسرا دوباره از سر گرفته شده و شرکت پیمانکار درحال تعریض ، زیرسازی و آسفالت بخش هایی از آن است .

به باور عده ای اتوبان ملاسرا – شفت فاز اول جاده به زنجان است که قرار بود از جنگلهای منحصر بفرد و زیستگاههای رو به موت بگذرد !

بگذریم که عبور آن مار پر خم و پیچ از دل طبیعت گیلان چه معایب و خسارات عدیده ای به همراه خواهد داشت و آیا آنهمه هزینه چقدر فایده خواهد داشت ، باید گفت که اجرایی شدن دوباره عمیلیات چهاربانده کردن ملاسرا به شفت از خواسته های اصلی مردمان منطقه است .

شاید شفت از معدود شهرستانهایی ست که راههای ورودی به آن جاده های دوطرفه و خطرناک است و سالانه خسارت های جانی و مالی فراوانی را به بار می آورد که با چهاربانده شدن شان بخش زیادی از مشکلات کاهش یافته و استرس های ناشی از آن ازبین می رود .

مطمئنا فرمانداری و نماینده مجلس شهرستان با توجه به اینکه بودجه عمرانی امسال در حد اسفبار بسته شده و در شهرستانهای کوچک نزدیک به صفر است ، تلاش های زیادی کرده اند تا پروژه دوباره از سر گرفته شود و این نباید از چشم دور بماند.

شایید بتوان این اظهار نظر مهدی افتخاری مبنی براینکه ” جاده زنجان پیشکش ؛ ملاسرا – شفت را دریابید ” آعاز تلاش برای ازسرگیری پروژه مزبور بود .
افتخاری گفته بود : ” مسیر جاده ییلاقی و جاده ارتباطی ملاسرا-شفت-زنجان از سمت زنجان بیابان و کویر و از سمت شفت جنگل است و مرتع . ما با این همه مصیبت و مشکلات زیست محیطی و تخریب منابع طبیعی نمی توانیم به دل جنگل بزنیم و باید به دنبال طرحی کارشناسی و اصولی برای پیگیری باشیم. بنابراین ملاسرا به شفت باید در الویت قرار بگیرد. ” بعدها فرماندار شهرستان و نماینده مجلس بطور توامان تلاش کردند تا اینکه بارقه های امید دوباره به مردم شفت تابیده شود.
در همین زمینه خبرهایی گوناگونی از فرماندار شنیده شده که البته خبر نهایی و موثق شان را منوط به مسجل شدن امور دانسته است.
مواردی از قبیل سرو سامان دادن به فاضلاب شهر شفت و ایجاد میدان ورودی شهرستان در ملاسرا که با تعاریف شنیده شده و شمای کلی میدانی که ترسیم شده می تواند دروازه شیک و درخور شان شفتوندان باشد.
در چگونگی معماری این میدان اختلاف نظرهایی وجود دارد . یکی از طرح ها ” یک مسیر روگذر و مسیر دیگر ، زمینی با تعبیه میدانی ” درآن است .
شکل دیگر ارائه شده ؛ مسیر رفت و برگشت جاده اصلی بصورت روگذر و میدانی زیر آن در نظر گرفته شده است و نهایتا شکل دیگر که مطلوب تر و شکیل تر است و شفت را کانون توجه قرار میدهد ؛ حذف مسیرهای هوایی و تعبیه میدانی شیک و بزرگ در سه راه ست.

برخی معتقدند که اگر این میدان بر مسیر اصلی ایجاد شود باعث می شود سرعت خودروهای عبوری گرفته شده و ترافیک ایجاد خواهد شد که باید گفت ؛ جاده های اصلی بین شهری در گیلان عمدتا از میان محله ها و شهرها میگذرد و ترافیک جاده ای قوانین و حدود سرعتی دارد که حتما باید رعایت شود . وانگهی نمونه چنین میدانهایی در شهرهای زیادی اجرا شده که از جمله میتوان به تولم شهر ، کوچصفهان ، آستانه و لنگرود اشاره کرد .

آن میادین نه تنها با بار ترافیکی چندانی روبرو نیستند بلکه امکانات زیادی نیز برای ساکنین و … به همراه دارند .
چنانچه میدانی بدین شکل در ملاسرا ایجاد شود علاوه بر هویتی بخشی بیشتر به شهرستان شفت ، گردشگران زیادی را متوجه آن میکند و آنها بسادگی از کنارش عبور نخواهند کرد .

از سوی دیگر فرصت کمک رسانی های اورژانسی از قبیل آتش نشانی ، انتظامی و خدمات اولیه پزشکی و … نیز تسهیل و تسریع خواهد شد چراکه در وضعیت فعلی اگر فوریت ارسال کمکی از مرکز شهرستان به برخی نقاط ملاسرا و اطراف بوجد آید باید مسیر چند کیلومتری طی شود و این مسئله امداد رسانی را با مشکل مواجه کرده است .
در این زمینه ها بیشتر خواهیم نوشت .

دیدگاه بسته شده است.