رسانه های بین المللی: روحانی به آمریکا هشدار داد

سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در واکنش به تهدید واشنگتن علیه تهران و قطع صادرات نفت ایران، در رسانه ها و خبرگزاری های بین المللی بازتاب داشت.

سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در واکنش به تهدید واشنگتن علیه تهران و قطع صادرات نفت ایران، در رسانه ها و خبرگزاری های بین المللی بازتاب داشت.

به گزارش ورس از ایرنا ؛ خبرگزاری های نوشتند: آقای روحانی در جمع ایرانیان مقیم سوئیس گفت که ‘آمریکایی ها مدعی شده اند که می خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.’
آسوشیتدپرس در بازتاب اظهارات رئیس جمهوری کشورمان در جمع ایرانیان مقیم سوئیس افزود: حسن روحانی می گوید آمریکا تهدید کرده به ایران اجازه نمی دهد به صادرات نفت ادامه دهد.
این خبرگزاری آمریکایی نوشت: رئیس جمهوری ایران از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرد اما جمهوری اسلامی در گذشته و در مقابله با فشارها تهدید کرده بود که تنگه راهبردی هرمز را که محل عبور یک سوم نفت جهان است، خواهد بست.
این رسانه تصریح کرد: ایران دومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت خام اوپک است و روزانه دو میلیون بشکه نفت صادر می کند.
به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای؛ واشنگتن متحدانش را تحت فشار قرار داده تا واردات نفت از ایران را تا ماه نوامبر (۱۳ آبان ماه) متوقف کنند.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از روحانی گزارش داد که فشار واشنگتن برای متوقف کردن جریان نفت ایران، ممکن است بر صادرات نفت منطقه خلیج فارس تاثیر منفی بگذارد.
تارنمای روحانی به نقل از سخنان دوشنبه شب وی در جمع ایرانیان در سوئیس، افزود: فشار ایالات متحده بر همپیمانانش برای متوقف کردن خرید نفت خام ایران، ممکن است صادرات نفت منطقه را تهدید کند.
رویترز یاد آورشد: از آنجا که وی توضیح بیشتری در این باره نداد، تفسیرهای متعدد از سخنان وی ممکن است و می توان آن را به عنوان تهدید تاکتیکی برای ایجاد اختلال در کشتیرانی همسایگان این کشور تعبیر کرد. مقام های ایران درگذشته نیز تهدید کرده بودند که برای مقابله به مثل در برابر هرگونه اقدام خصمانه ایالات متحده علیه ایران، تنگه هرمز را که یک مسیر عمده انتقال نفت خام از طریق دریا به شمار می رود، مسدود خواهند کرد.
روحانی در حالی این سخنان را گفت که ایران قصد دارد در هفته جاری نشستی با وزیران امور خارجه پنج قدرت جهانی که هنوز عضو توافق هسته ای ۲۰۱۵ هستند، برگزار کند که تهران بر اساس آن، با محدود کردن برنامه هسته ای خود در برابر لغو تحریم های اقتصادی موافقت کرد.
تهران اعلان کرده است که وزیر امور خارجه این کشور روز جمعه برای یافتن راه های حفظ وادامه توافق هسته ای با همتایانش از انگلیس، فرانسه و آلمان که متحد واشنگتن به شمار می روند و همچنین روسیه و چین در وین ملاقات خواهد کرد.
ایران دومین تولید کننده نفت عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، روزانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام صادر می کند.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: روحانی روز سه شنبه در ادامه سفر دوره ای اروپایی خود برای جلب حمایت از توافق هسته ای ۲۰۱۵، طرح واشنگتن را برای متوقف کردن صادرات نفت ایران، رویا و خیال پردازی خواند.
واشنگتن اعلام کرده است که قصد دارد با قطع همه درآمدهای ایران از فروش نفت خام، بر تهران برای تغییر رفتارش فشار وارد کند که بخشی از رویکرد رویارویی و مقابله جویانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به شمار می رود که در ماه مه از توافق تاریخی هسته ای خارج شد.
روحانی پس از مذاکره با مقام های سوئیس درباره شماری از مسائل شامل توافق هسته ای، در برن به خبرنگاران گفت: اینها سخنان اغراق آمیز و گزافه گویی هایی هستند که امکان اجرا شدن ندارند.
وی با محکوم کردن این طرح که همه تولید کنندگان نفت به استثنای ایران، مجاز به صادرات نفت هستند، عادلانه نیست، افزود: این طرح به معنی اعمال سیاست سلطه جویانه ایالات متحده با نقض آشکار قوانین بین المللی است که واقعا خیالپردازی و بی اساسی می باشد.
رسانه های روز سه شنبه صربستان نیز با عنوان «رئیس جمهوری ایران وارد سوئیس شد» سفر اروپایی ریاست جمهوری کشورمان را به طور گسترده پوشش خبری داده و بر اهمیت آن برای تهران در همکاری با اروپا تاکید کردند.
روزنامه بلیتس چاپ صربستان در گزارشی که در آن به سفر دکتر حسن روحانی به سوئیس و اتریش اشاره شده است ، نوشت: روحانی در صدر یک هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی روز گذشته ( دوشنبه) وارد زوریخ شد و مورد استقبال «آلن برسه» رئیس جمهور سوئیس قرار گرفت و سپس با بالگرد به برن رفت.
این روزنامه نیز هدف از سفر روحانی به سوئیس و اتریش را گسترش همکاری ها و تقویت روابط ایران و اروپا توصیف کرده و نوشت: در برن دو هیات سوئیسی و ایران چند توافق نامه همکاری امضا می کنند.
روزنامه چاپ بلگراد همچنین به روابط سوئیس و ایران اشاره کرد و نوشت: سوئیس از سال ۱۹۸۰ حفاظت از منافع سیاسی آمریکا در ایران را بر عهده داشته و اخیرا به واسطه میان ایران و عربستان سعودی تبدیل شده است.
رادیو تلویزیون خصوصی (ب ۹۲ ) صربستان نیز به بازتاب سفر حس روحانی به اروپا پرداخت و نوشت: افزون بر دیدار و گفت و گوی رئیسان جمهوری دو کشور ایران و سوئیس، وزیران امور خارجه این دو کشور نیز دیدار و درباره محور همکاری ها و روابط دو کشور گفت و گو کردند.
دیگر رسانه های صربستان همچنین با چنین مضامینی به سفر با اهمیت رئیس جمهوری کشورمان به اروپا پرداختند.
روزنامه های «ال پائیس’ و «لا وانگواردیا’ی اسپانیا نیز روز سه شنبه در گزارش هایی از سفر رئیس جمهوری ایران به کشورهای سوئیس و اتریش، حمایت از برجام را دلیل اصلی سفر «حسن روحانی’ دانستند.
روزنامه ال پاییس نوشت: رئیس جمهوری ایران که برجام را به عنوان محور سیاست خارجی‌ خود قرار داده است، روز دوشنبه دیداری از سوئیس و اتریش را آغاز کرده که هدف آن فراتر از هدف اعلام شده (ارتقاء روابط دوجانبه) و تقویت حمایت از توافق هسته ای و دولت خود می‌ باشد.
این روزنامه در ادامه اشاره کرد که وین پایتخت اتریش میزبان امضای برجام در سال ۲۰۱۵ بود در حالی‌ که سوئیس افزون بر اینکه مرکز بانکی بسیار مهمی می باشد، کشوری است که پس از تسخیر سفارتخانه آمریکا در تهران در جریان انقلاب اسلامی و قطع روابط ای دو کشور، از منافع آمریکا در ایران دفاع می‌ کند.
رسانه مذکور تصریح کرد: با اینکه روحانی با لحن اعتدال گرایانه همیشگی‌ خود تاکید کرده که بقیه امضاء کنندگان برجام، سخت در تلاش هستند تا آن را نجات دهند، اما واشنگتن با ترک این توافق، اعلام داشته که تحریم های اقتصادی را مجددا بر تهران اعمال خواهد کرد.
لا وانگواردیا به نقل از دولت سوئیس، افزود: گفت و گوها با روحانی بر آخرین تحولات درباره توافق هسته ای متمرکز خواهد شد و هدف، یافتن راه هایی‌ برای حفظ پیشرفت ناشی‌ از این توافق و همچنین تضمین عدم گسترش سلاح های اتمی‌ در منطقه به رغم تصمیم آمریکا در ترک برجام است.
این روزنامه ادامه داد: دو هیأت همچنین به حل و فصل وضعیت در خاورمیانه و چگونگی‌ بهبود روابط دوجانبه بین سوئیس و ایران خواهند پرداخت.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه نخستین سفر خود را به اروپا پس از خروج واشنگتن از برجام، به دعوت رسمی رئیسان جمهوری سوئیس و اتریش، آغاز کرد و وارد برن، پایتخت سوئیس شد.
رئیس جمهوری ایران عصر سه شنبه سوئیس را به منظور دیدار رسمی با رئیس جمهوری و صدراعظم اتریش به مقصد وین ترک می کند.