سیدحسن نصرالله: اهانت سعودی ها به نخست وزیر لبنان توهین به همه لبنانی هاست

دبیرکل حزب الله لبنان استعفای «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان را ناشی از اجبار سعودی ها دانست و گفت: اهانت سعودی ها به نخست وزیر لبنان توهین به همه لبنانی هاست.

به گزارش ورس از ایرنا، «سیدحسن نصرالله» روز جمعه در سخنرانی مراسم اربعین حسینی و «روز شهید حزب الله» در حومه جنوبی بیروت و شهرهای دیگر که به صورت ویدیو کنفرانس ایراد شد، با اشاره به استعفای الحریری گفت: از روز شنبه لبنان را در یک بحران سیاسی و مرحله مهمی وارد کردند که خطرناک بودن آن به دست خود لبنانی هاست.
وی افزود: پیش از رویدادهای اخیر، در دوره خوبی قرار داشتیم. رئیس جمهوری انتخاب و دولت تشکیل شده بود و تلاش هایی درباره قانون انتخابات و مقدمه چینی ها برای برگزاری انتخابات جریان داشت. تصویب قانون بودجه و انتصاب های جدید و.. نیز انجام گرفته بود. امنیت و ثبات بی نظیری در کشور برقرار شده بود و مردم لبنان احساس آرامش خاطر می کردند. رفت و آمد و جنب و جوش بالای مردم در فرودگاه بیروت و گذرگاه های مرزی نیز نشان از آرامش و ثبات کشور داشت. همه اینها به برکت همکاری و خواست گروه های سیاسی کشور بود.
دبیرکل حزب الله ادامه داد: در این وضعیت، ناگهان گروه های سیاسی ضربه ای از عربستان خوردند به این صورت که نخست وزیر لبنان با عجله و بدون حضور معاونان و مشاورانش به عربستان فراخوانده و مجبور به اعلام استعفا شد. این دخالت بی سابقه ای بود که نخست وزیر لبنان مجبور به استعفا شود. همه لبنانی ها به این مساله پی برده و یقین حاصل کرده اند.
نصرالله گفت که بعد از اعلام استعفا، الحریری در عربستان در بازداشت خانگی به سر می برد و اجازه بازگشت به لبنان ندارد.
دبیرکل حزب الله فشار سعودی ها به نخست وزیر لبنان برای استعفا را دخالت آشکار در لبنان دانست و گفت: سعودی ها می خواهند نخست وزیر جدیدی را به لبنان تحمیل کنند و حتی با جریان المستقبل هم مشورت نکرده اند.

** اقدام عربستان اعلام جنگ علیه لبنان است
سیدحسن نصرالله اقدام عربستان را اعلام جنگ علیه کل لبنان و نه صرفا علیه حزب الله دانست.
وی افزود: اطلاعاتی در دست داریم که سعودی ها از اسرائیل خواسته اند به لبنان حمله کند و حاضرند میلیاردها دلار برای این کار به اسرائیل پرداخت کنند. همانطور که جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ هم به درخواست عربستان بود.
دبیرکل حزب الله در ادامه دخالت آشکار عربستان در امور لبنان را محکوم کرد و گفت: اهانت به نخست وزیر لبنان توهین به همه لبنانی هاست.
نصرالله افزود: حتی اگر با نخست وزیر اختلاف نظر داشته باشیم، این مساله باید محکوم شود.

** الحریری باید به لبنان برگردد
سیدحسن نصرالله در ادامه سخنرانی اش گفت که سعد الحریری حتی یک کلمه از بیانیه استعفای خود را ننوشته بود بلکه سعودی ها این بیانیه را نوشته بودند.
وی با تاکید بر ضرورت بازگشت سعد الحریری به لبنان گفت: ما نیز همصدا با جریان المستقبل و فراکسیون المستقبل خواهان بازگشت الحریری به لبنان هستیم. مهم نیست بعدا چه اتفاقی می افتد، ممکن است وقتی الحریری بازگردد از استعفای خود برگردد، ممکن است بر استعفای خود پافشاری کند، حتی ممکن است علیه حزب الله جنگ به راه بیندازد؛ در حال حاضر اینها اهمیتی ندارد، آنچه اکنون مهم است اینکه الحریری به کشور بازگردد.
نصرالله تصریح کرد: با باقی ماندن الحریری در اقامت اجباری مخالفیم. نباید مردم لبنان و کشورهای عربی و هیچ انسان آزاده ای مقابل این مساله سکوت کنند.
دبیرکل حزب الله با بیان اینکه استعفای الحریری غیر قانونی است، گفت: آن را به رسمیت نمی شناسیم و تاکید کرد که دولت کنونی در لبنان دولت قانونی است.
نصرالله ادامه داد: آغاز رایزنی های پارلمانی برای معرفی نخست وزیر جدید را که از سوی عده ای مطرح می شود، تایید نمی کنیم چون دولت کنونی قانونی و الحریری همچنان نخست وزیر قانونی کشور است.

** ضرورت همبستگی ملی
دبیرکل حزب الله گفت: میشل عون رئیس جمهوری با همکاری نبیه بری رئیس پارلمان و گروه های سیاسی، این موضوع را با حکمت مدیریت کرد.
وی افزود: همه لبنانی ها باید ضمن همبستگی با یکدیگر از این مدیریت حکیمانه حمایت به عمل آورده و پشت سر آن قرار گیرند. باید مقابل تهدیدها و نفرت پراکنی ها در کنار یکدیگر قرار بگیریم.
سیدحسن نصرالله با اشاره به ادعای نقشه ترور سعد الحریری که از سوی شبکه «العربیه» مطرح شد، گفت: با وجود اینکه نهادهای امنیتی این خبر را تکذیب کردند العربیه همچنان به خبرپراکنی های خود ادامه داد. در بیانیه استعفای الحریری هم که از سوی سعودی ها نوشته شده بود به این مساله اشاره شد. بعضی ها این حرف ها را تکرار می کنند و اصرار دارند که بگویند ترورهای سیاسی در کار است. باید در برابر این اخبار هوشیار بود.

** جنگ اسرائیل علیه لبنان صحت ندارد 
دبیرکل حزب الله در ادامه فرضیه جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان را غیرصحیح دانست و گفت که اطلاعات این را نشان نمی دهد.
وی افزود: البته عربستان به اسرائیل فشار وارد می کند اما رژیم صهیونیستی می داند که هزینه چنین جنگی تا چه حد بالاست. اسرائیل ممکن است از طریق برخی کشورها برای ایجاد فتنه در لبنان فشار بیاورد.
نصرالله ادامه داد: رژیم صهیونیستی در منطقه «حضر» سوریه راه را برای گروه های تروریستی هموار کرد تا به این روستا حمله کنند. اسرائیل می خواست با این کار در آنجا فتنه به پا کند، چون حمله کنندگان جزو اهل سنت بودند.
دبیرکل حزب الله با بیان اینکه صهیونیست ها در خصوص آغاز جنگ بسیار محتاطانه رفتار می کنند، گفت: من به صهیونیست ها هشدار می دهم که دست به هیچ کار اشتباهی نزنند یا دچار اشتباه محاسباتی نشوند. امروز در قوی ترین وضعیت قرار داریم و از احساس یقین و قدرت بالایی برخوردار هستیم. صهیونیست ها خوب می دانند که سخنان قبلی من مبتنی بر واقعیت ها بود و جنگ روانی نبود.

** موشک ها ساخت خود یمنی هاست
سیدحسن نصرالله در ادامه با انتقاد از سیاست های عربستان سعودی در منطقه گفت: سعودی ها به شدت از ما عصبانی هستند و ما این خشم آنها را درک می کنیم. اما این واکنش های آنها و رفتار اهانت بارشان را درک نمی کنیم. به سوریه نگاه کنید که چه آرزوهای دور و درازی در سر داشتند ولی شکست خوردند. امروز داعش در «بوکمال» به پایان کار رسیده، در عراق هم نقشه هایشان نقش بر آب شده است. در یمن هیچ پیروزی و دستاوردی جز محاصره زمینی، دریایی و هوایی و جنایت های فراوان نداشته اند.
وی افزود: سازمان ملل عربستان را در لیست سیاه کودک کش ها قرار داده است. حزب الله آنها را در این لیست قرار نداده بلکه سازمان ملل این کار را کرده است.
نصرالله با اشاره به اتهام عربستان سعودی مبنی بر اینکه «ایران موشک بالستیک وارد یمن کرده است و آن را تحویل حزب الله داده تا به سمت عربستان شلیک کند» به طعنه گفت: یعنی سرویس اطلاعاتی عربستان تا این حد دقیق عمل می کند که این ادعا را مطرح کرده است.
وی تاکید کرد که این موشک ها و پهپادهای هدایت شونده از سوی خود یمنی ها ساخته می شوند. نصرالله افزود: «سید عبدالملک الحوثی» رهبر شریف و شجاعی است که به حرف هایی که می زند عمل می کند.
نصرالله تصریح کرد: اگر حزب الله عامل شکست عربستان در یمن است، به این معناست که حزب الله بسیار بزرگ است.
وی خطاب به سعودی ها گفت: در بحرین تظاهرات را سرکوب کردید و شیخ «عیسی قاسم» را در حبس خانگی قرار دادید. جوانان بحرین را کشتید و رهبرانشان را زندانی کردید.

** ایران در لبنان دخالت نمی کند 
دبیرکل حزب الله در ادامه تاکید کرد که لبنان وابسته به ایران نیست. وی گفت: ایران در لبنان نفوذ دارد اما در مسائل لبنان دخالت نمی کند، اما عربستان در لبنان نفوذ دارد و در امور این کشور دخالت می کند.
وی خطاب به مدعیان دخالت ایران در لبنان گفت: یک مورد با دلیل نشان دهید که ایران در امور این کشور دخالت کرده است.
نصرالله با بیان اینکه عربستان می خواهد عصبانیت خود را بر سر لبنان خالی کند، گفت: سعودی ها توان رویارویی با ایران را ندارند برای همین می خواهند از لبنان انتقام بگیرند.
دبیرکل حزب الله تاکید کرد که همه نقشه های عربستان در لبنان به شکست خواهد انجامید، همانطور که در کشورهای دیگر شکست خورد.
وی تاکید کرد: عربستان اگر هر ترفندی به کار گیرد و حتی همه دنیا را جمع و نیز اسرائیل را هم تحریک به جنگ افروزی کند و به اصطلاح «توفان قاطعیت» به راه بیندازند، هرگز قادر به نابودی حزب الله نیست.
نصرالله با اشاره به این گفته «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی که «می خواهد ملت لبنان را نجات دهد»، گفت: آیا کارهایی که می کنید ملت لبنان را نجات می دهد؟ می خواهید مردم لبنان را هم به همان شیوه ای نجات دهید که ملت یمن را نجات دادید و هزاران شهید و مجروح و بیمار و ویرانی به جا گذاشتید. آیا می خواهید مردم لبنان را با قتل و کشتار و خونریزی و یا با از بین بردن امنیت و ثبات کشور و بازداشت نخست وزیر آن نجات دهید؟ می خواهید مردم لبنان را با هراس افکنی و ایجاد ترس و وحشت و با تحریک اسرائیل به جنگ افروزی نجات دهید؟
دبیرکل حزب الله در ادامه تاکید کرد که می خواهند به لبنان ضربه بزنند، چون لبنان کشوری مستقل است و زیر بار دستورهای «جناب شاهزاده» (اشاره به محمد بن سلمان) نمی رود.
وی افزود: می خواهند به حساب حزب الله برسند، بسیار خب، یک نفر را بفرستند تا به او یاد دهم چطور می توانند این کار را انجام دهند! اما با مردم لبنان این کارها را نکنند. به جای کینه ورزی بهتر است عقل خود را به کار گیرند.
نصرالله تاکید کرد که مردم لبنان با وحدت و تفاهم خواهند توانست از همه این مسائل عبور کنند.

** داعش دست پرورده آمریکا و سعودی است
سیدحسن نصرالله درباره وضعیت منطقه گفت: داعشِ تروریستِ وهابیّ دست پرورده ی اوباما و کلینتون و سعودی ها، بزرگترین توطئه ای است که علیه ملت های منطقه به راه افتاد.
وی افزود: امروز ما در آخرین مرحله نابودی داعش قرار داریم و تا نابودی کامل داعش در عراق و سوریه چند هفته بیشتر باقی نمانده است. امروز به برکت شهدا شاهد ثبات و امنیت در لبنان هستیم.

** نیروی بازدارنده برابر تهدیدهای اسرائیل ایجاد کردیم
سیدحسن نصرالله گفت: به برکت ایثارگری های شهدا و همه ایثارگران، همانطور که خاک لبنان و اسیرانمان را از دست اسرائیل آزاد کردیم و توطئه های صهیونیست ها را ناکام گذاشتیم، در اوت ۲۰۱۷ نیز خاک لبنان و اسیرانمان را از دست تروریست ها آزاد کردیم.
وی افزود: ما نیروی بازدارنده ای در برابر تهدیدهای اسرائیل ایجاد کردیم و منجر به حفظ امنیت و ثبات کشور شدیم.
وی در ابتدای سخنرانی اش درباره روز شهید حزب الله گفت: روز شهید حزب الله یعنی یازدهم نوامبر سال ۱۹۸۲ روزی است که شهید «احمد قصیر» مقر مسئول نظامی اسرائیل در لبنان را هدف قرار داد و آغازگر عصر شهادت طلبان در لبنان شد. این روز را به عنوان «روز شهید حزب الله» تعیین کردیم چون شهید احمد قصیر سردار ایثارگری و شهادت طلبی بود.
نصرالله همچنین راهپیمایی میلیونی در اربعین امام حسین را پدیده بی نظیری دانست و گفت: این رویداد نیاز به تامل دارد. زائران از همه جا به کربلا روی آورده اند و تعداد آنها حدود ۲۰ میلیون نفر تخمین زده می شود.
وی افزود: دولت عراق امنیت و حمایت از زائران را بر عهده دارد اما خدمت به زائران در مسیر موکب های عازم کربلا توسط مردم عراق انجام می گیرد. میلیون ها نفر در این روز به زیارت امام حسین مشرف می شوند چون او شهید و فرزند شهید است و جان خود را نثار دین خدا کرد.
در مراسم بزرگداشت اربعین حسینی و روز شهید که در حومه جنوبی بیروت و شهرهای دیگر لبنان برگزار شد، هزاران نفر از مردم این کشور شرکت کردند.
در این مراسم همچنین شخصیت های متعدد سیاسی لبنان و دیپلمات های کشورهای خارجی از جمله «محمد فتحعلی» و «علی عبدالکریم علی» سفیران ایران و سوریه در بیروت شرکت داشتند.