دولت برنح را به نرخ آزاد از کشاورزان خریداری کند | گیلان یک گلخانه طبیعی برای کشور است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ظرفیت کشاورزی استان گیلان، گفت: گیلان یک گلخانه طبیعی برای کشور محسوب می‌شود که باید از این ظرفیت بهره برد.

به گزارش ورس از دیار میرزا ؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس طی یادداشتی هشت بندی در اینستاگرام خود عنوان کرد که استان گیلان یک گلخانه طبیعی برای کشور محسوب می‌شود و دولت می‌بایست با انجام اقدامات ذیل از ظرفیت های آن به نحو مطلوب و مؤثر استفاده نماید.

در این یادداشت آمده است:

۱- تجهیز و نوسازی اراضی سنتی با هدف اصلاح فیزیکی اراضی، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌برداری از واحد سطح، کاهش سختی کار و توسعه مکانیزاسیون (۱۸۰ هزار هکتار از اراضی قابلیت تجهیز و یکپارچه سازی دارن که تاکنون ۸۰ هزار هکتار آن انجام شده است).

۲- توسعه کشت محصولات زراعی و باغی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری که همانا موجب افزایش تولید و اشتغال در کشور می‌شود.

۳- احداث گلخانه های صنعتی در استان که ضمن بالابردن میزان تولید در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

۴- اصلاح و نوسازی کارخانجات شالیکوبی با هدف کاهش ضایعات.

۵- توسعه صنایع تبدیلی در گیلان با هدف افزایش اقتصادی محصولات خام تولید شده و فرآوری محصولات در داخل استان، ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار.

۶- توسعه تولید و توزیع بذر گواهی شده برنج و معرفی ارقام جدید اصلاح شده (پرمحصول) به کشاورزان با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح.

۷- مدیریت بهینه از آب سد تا مزرعه (تجهیز و نوسازی اراضی ۱۵ درصد مصرف آب را کاهش می دهد، لاینینگ، بتونی کردن انهار، کشت ارقام زودرس، نوبت بندی آب مزارع بعبارتی آبیاری تناوبی مزارع، مرمت و بازسازی و لایروبی آب بندان ها، احداث ایستگاه های پمپاژ، سدهای در دست ساخت از جمله اقدامات مهم در بحث مدیریت آب است).

۸- دولت می بایست به منظور کمک به شالیکاران، برنج داخلی را به نرخ آزاد از کشاورزان خریداری کرده و با یارانه به مردم عرضه نماید.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

نماینده مردم شریف شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی (دوره نهم و دهم).