با شنیدن نام آیت الله هاشمی چه چیزی در ذهن شما متبادر می شود؟

پایگاه خبری ورس : برایمان جالب بود که بدانیم این روزها مردم شهرستان شفت درباره یار امام چه فکر می کنند. همین موضوع سبب شد که از آنها بپرسیم ” با شنیدن نام آیت الله رفسنجانی چه چیزی در ذهن شما متبادر می شود؟ ”

پایگاه خبری ورس : برایمان جالب بود که بدانیم این روزها مردم شهرستان شفت  درباره یار امام چه فکر می کنند. همین موضوع سبب شد که از آنها بپرسیم ” با شنیدن نام آیت الله رفسنجانی چه چیزی در ذهن شما متبادر می شود؟ “

سعی کردیم در حد توان از همه اقشار این سوال را مطرح کنیم. از دانشجویان ، معلمان ، کشاورزان و بازاریان  گرفته تا مدیران شهری و روستایی وحتی  فعالان فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی این شهرستان.

یکی اشک در چشم داشت ، یکی افسوس می خورد ، یکی تاریخ را ورق می زد و یکی هم به سیاست های اقصادی آیت الله رفسنجانی  نقد داشت .

بخشی از دیدگاهای شما مردم شهرستان عالم پرور شفت را گرد هم آورده ایم تا ضمن اشتراک آنها از آن بهره مند شویم.

با شنیدن نام آیت الله رفسنجانی چه چیزی در ذهن شما متبادر می شود؟

 

معین بزرگی : بنده به نوبه خود در گذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی را به ملت شهید پرورایران تسلیت عرض می نمایم. به نظر من آقای رفسنجانی یک انقلابی مدبر، تمام عیار ومصلحت اندیش وهمیشه به فکر پایداری و شکوفایی جمهوری اسلامی بودند  وبرای اینکار هم با فراز ونشیب های گوناگون روبرو شدند که توانستند با اندیشه کردن ومدیریت بر مشکلات فائق آیند.در آخرمی توان گفت نام نیک از خود به جا گذاشتند وهیچگاه از یادها نخواهند رفت.روحشان شادویادش گرامی باد.

سهیل طاهری مقدم  لیفکویی:  به معنی واقعی کلمه یک سیاستمدار باهوش  که با گذشت زمان و اواخر عمر سیاسی بر محبوبیت ایشان بین مردم(به خصوص جوانان) افزوده شد.

محبوب روستا : باسلام وتسلیت متقابل.باشنیدن نام آقای هاشمی به یاد زخم هایی که ازسال۱۳۴۲درشکنجه گاهای رژیم پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی وآنگاه ۴ماه پس ازپیروزی توسط منافقین درحادثه ترورنافرجام وپس ازآن تا آخرین روزهای حیات پربارش خصوصا در۱۰-۱۲سال اخیراز مدعیان دروغین انقلاب ومردم و تمامیت خواهان برجسم وجانش داشت،می افتم.

پیمان آذری : ضمن عرض تسلیت به مردم بزرگ ایران؛  آنچه اولین کلمه را در آوردن نام این مرد بزرگ متبادر می سازد “سیاستمدار” است و رنجش در اعتلای استقلال و مردم سالاری ؛ سالیان متمادی مبارزه با استبداد و خودکامگی برایش امروز گنج عزت در میان خیل عظیم مردم ایران  را در بر دارد.به عقیده من اکبر هاشمی رفسنجانی یک لقب است و نخبگان آینده سیاسی کشور را باید چنین لقب داد و نه او را مقایسه کرد با لقبی دیگر.

نادر افشاریان : من درمجموع به آقای رفسنجانی درطول مدت اقتدارش درراس قوه ی مقننه وقوه ی مجریه نمره خوبی نمیتوانم بدهم.اولا او با سیاست اقتصادی خود موجب رشد سریع فاصله ی طبقاتی میان لایه های مختلف شد که هنوزادامه دارد .او دونهاد بسیارمهم ملی را که بیشترین افراد جامعه را درپوشش حمایتی خود داشت به طرف بخش خصوصی سوق داد.(بخش درمانی واموزش وپرورش) .

او برخی ازنهادها را که در قانون اساسی وظایف دیگری برایشان تعیین شده بود وارد کارزار اقتصادی کرد که اکنون بیش ازچهل درصد اقتصاد کشوردرانحصار آن نهاد است؛ به طوری که  سبب شده مجالی برای رشد بخش خصوصی پیدا نباشد.

 او برای اجرای فرمان هشت ماده ای امام و واگذاری کارنجات مصادره شده ، این نهادهای فعال اقتصادی را تحت مدیریت نامدیرانی قرارداد که منجر به  ورشکست کردن آنها و بیکاری صدها هزارکارگر ومهندس وکارمند شد . نمونه اش درگیلان میتوان چندین کارخانه ی برزگ که هرکدام چندین هزار پرسنل داشتند.  اودراداره وختم جنگ تحمیلی فردی موثر بود وبرای طرح توسعه ی ملی برنامه های کوتاه مدت ومیان مدت ودرازمدت توسط کارشناسان تئوریزه کرد که البته درزمان پهلوی دوم هم بود.

کاظم رفیعی خمیرانی : شاید از هرکس سوال کنید که بهترین ریس جمهور ایران چه کسی بوده بی درنگ می گوید آقای هاشمی ؛ چون اینقدر که اکنون بر مردم سخت می گذرد ؛ در زمان آیت الله هاشمی اینقدر سخت نبود .در زمان وی اشتغال وجود داشت و گرانی نبود. اختلاس و فساد اقتصادی این چنین که الان وجود دارد ؛ وجود نداشت .

زهرا علیزاده : با سلام و تشکر از شما که به یاد بزرگ مردان تاریخ وانقلاب می باشید و یاد آور زحمات آنان هستید .اینجانب با شنیدن نام آیت الله رفسنجانی به یاد انقلاب وشروع انقلاب ، خاطرات انقلاب ، یار امام ، سردار سازندگی ، سیاستمدارتوانمند  ، فرهنگ ساز ، آزادی ، شجاعت  و واقعی بودن ایشان را به یاد می آورم .

محسن زاده : من از کودکی ایشان را در تلویزیون می دیدم  اما اکنون که فکرش را می کنم که دیگر نیست احساس بدی دارم. با شنیدن خبر وفات ایشان بسیار ناراحت شدم.

پویا رمضانپور : من اولین چیزی که بعد نام مرحوم هاشمی خود به خود وارد ذهنم می شود آن صبر و خویشتن داری اعجاز برانگیز ایشان است که به نظرم کمتر کسی می تواند در مقابل این تخریب و تهمت ها این طور با بردباری برخورد کند. همچنین ذهنم فوری به سمت حرف هایی که در سینه حبس کرد و با خود به خاک برد… همچنین ذهنم به سمت سال ۸۸ می رود زمانی که با زیرکی خودش موج عظیمی از مخالفان و ادعا گران تقلب در انتخابات را مدیریت کرد و… من خودم به شخصه بسیار علاقمند بودم به ایشان.

مصطفی رجبی کلوانی : هاشمی رفسنجانی نمایانگر یک شخص نیست بلکه یک نماد است.نمادی که بخشی از شناخت یک انقلاب به آن باز می گردد.هاشمی رفسنجانی یعنی نمادی از اطمینان و اعتماد توام با انعطاف پذیری.

عسکر سالارپور درودخانی : فردی بود باظرفیت بسیاربالا و در هر زمینه اگرچیزی تشخیص می داد انجام می داد بدون اینکه  نظرمخالف رویش تاثیری داشته باشد و می شود گفت سند اصلی انقلاب بودند و در تمام ادوار نقش بسیارمهمی درانقلاب داشتند.

علی رستگار: چیزی که با شنیدن نام آیت الله هاشمی به ذهنم می رسد پایداری و ماندگاری ایشان در طول زمان های متمادی هست و اینکه ایشان بارها شکست می خورد ولی دوباره بلند می شد و اعتبار خود را بازیابی می کرد.  در واقع ایشان مصلحت کشور و آرامش کشور را بر مصلحت خودشان ترجیح می داد و حاضر بود خود را مورد آماج حمله ها قرار دهد اما آرامش کشور را حفظ کند.نبود ایشان قطعا اتفاق تلخی برای حفظ وحدت و همدلی ملی می باشد.

محسن ابراهیم نیا : هاشمی دفترچه خاطرات مبارزه یک ملت برای استقلال و آزادی بود.

فرشاد مقصودی : بسم الله الرحمن الرحیم / انا لله و انا الیه راجعون / مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی(سردار سازندگی)

کسی که مقام معظم رهبری ایشان را همگام ، همرزم ، همدل و همفکرخطاب فرمودند. به ملکوت اعلی پیوست و این مایه تاثر و تالم همه آحاد ملت شد.

سالها زندان و سالها مبارزه با رژیم ستم شاهی ایشان را انقلابی معرفی کرد و برگ زرین زندگی پر خیر و برکت ایشان را رقم زد. عالم مجاهد، انقلابی ، خستگی ناپذیر و یار دیرین حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که در لحظه لحظه ی شکل گیری انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی تصمیم ساز بود.صدیقی که وقتش را گذاشت در هشت سال دفاع مقدس.

در مصاحبه ای که از ایشان دیدم ؛ گفتند خدمت به مردم ماندگارترین اثری است که هر کس میتواند از خودش برجای نهد ، به دیار باقی شتافت و همگان را در دریای حزن و ماتم خویش فرو برد.

 این رحلت جانکاه ، به فرموده ی مقام معظم رهبری، را به محضرحضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، رهبر فرزانه ی ایران اسلامی، امام خامنه ای مد ظله العالی ، علما و مراجع بزرگوار تقلید، ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنم  و جا دارد تقدیر و تشکر کنیم از مردم همیشه در صحنه ، این ملت قدر شناس ایران اسلامی که با شرکت باشکوه و تاریخی خود در مراسم تشیع پیکر پاک آن یار فقید امام و رهبری وفاداری خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی و یاران و سربازان انقلاب و مقام معظم رهبری ثابت کردند و این حضور باشکوه بسیاری از اندیشه های خصمانه ی بدخواهان جمهوری اسلامی ایران و یاوه گویان و فتنه گران رو بر باد داد.

مرگ همه ی ما رو در بر خواهد گرفت فرق ندارد در چه پست و مقامی هستیم؛ پس چگونه زیستن و چه چیز از خود به جای گذاشتن حایز اهمیت است.روح بلند این مبارز نستوه غریق دریای رحمت الهی بگردد.ان شاءالله

حسین امدادی : ضمن عرض تسلیت و خدا قوت ، آیت الله هاشمی مظهر صبر ، استقامت ، بزرگی ، ادب ، متانت و در یک جمله از بزرگ مردان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که نام و آوازه او در تاریخ این سرزمین ماندگار خواهد ماند.

 

محمدرضا عفتی: درخصوص شنیدن نام حضرت آیت الله هاشمی اولین چیزی که در ذهن بنده مجسم می شود صبر و استقامت این شخصیت بزرگ انقلاب ایران اسلامی است. با وجود اینکه ازسال ۸۸ به بعد این همه بی مهری را دید ذره ای از هدفش که همان حمایت رهبری و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود عقب نشینی نکرد و با مهربانی و دلسوزی از نظام حمایت کرد.
درمورد نوشته آقای افشاریان درخصوص نمره دادن به عملکرد آیت الله هاشمی باید عرض کنم که ایشان مردی بود که تمام طول عمر خود را برای شکوفایی ایران اسلامی گذاشت و در این راه با سختی ها و ناملایمات وسیعی روبرو شد و چون هدفش الهی بود با کمک خدا به آن اهداف عالیه دست پیدا کرد و به نظر بنده حقیر هیچ  معلمی نمی تواند به آیت الله هاشمی در اعطلای ایران اسلامی نمره منفی بدهد بلکه نمره ایشان ۲۰ است . ان شاءالله خداوند متعال ایشان را با ارباب بی کفن حضرت سیدالشهدا (ع)محشور بفرماید.باتشکر

 

علیرضا محمدی گیلانی : مرگ را گریزی نیست / آیت الله هاشمی رفسنجانی بزرگ هم رفت.

 در میان ناباوری و در زمانه‌ای که نیاز به بودنش بیش از هر زمان دیگری حس می‌شد. گنجینه اسرار ناگفته‌ای بود که بار سنگین با خود داشتن آنها از توان هر کسی به سادگی بر نمی‌آید. فراز و فرودهایی که او تجربه کرد تاب را از هر کس خواهد گرفت و توان را خواهد برد. در حلقه مبارزان پیش از انقلاب و رهبران پس از انقلاب کمتر کسی همپای او در میدان‌های گوناگون فرصت حضور یافته و ایفای نقش کرده است.

اقای هاشمی مردم عزادار تو هستند ؛ بودند بسیار که مرگ تو را آرزو می کردند.بسیاری خودکامکی را جز به مرگ تو نمیدانستند . درس تو صبر بر مصایب و دلیری برعقیده بود .

لقب سردار را اولین بار در دهه ۷۰ به خاطر او درک کردم “سردار بزرگ سازندگی” . ظلم به او را از اوایل دهه ۷۰درک کردم آنجا که ناجوانمردانه “عالیجناب و…”خطابش کردند و ….

دوران زندگی اش همیشه با ناملایمات همراه بوده اما صبر و چهره مهربانش هیچ گاه یادمان نمی رود .امیدی به آینده داشت که در کسی نظیرش ندیدم . گفتار اندیشه و منش او بی نظیر بود و ستودنی .

این روزها را باور نمی کنم… آیت الله هاشمی رفسنجانی دیگر میان ما نیست. باورش برایم سخت و طاقت فرساست.باور نمی کنم…

و ان گاه باورش سخت تر خواهد بود که به یاد می آوریم “ولایت فقیه مان، یار ۵۹ ساله اش را از دست داده است” وبرایمان این سخت تر است …

احمد محمدپور : آیت الله هاشمی رفسنجانی کسی که به همراه امام راحل، انقلاب اسلامی را به عنوان تحفه ای الهی واسلامی به مردم عظیم الشأن ایران هدیه نمود ودر این مسیر چه قبل از انقلاب و چه پس از آن ،به عنوان وفادارترین یار امام تا آخرین لحظه حیات خوبش در راه اعتلای ایران اسلامی کوشید وهیچگاه کوتوله های تازه به دوران رسیده سیاسی با اینکه با فجیع ترین روش ها در راه حذف او کوشیدند اماهیچگاه یارای مقابله با امیرکبیر زمانه را نداشتند .
ودیدیم که مخالفان قسم خورده وافسارگسیخته ایشان در روز تشیع این ابر مرد انقلاب با مشاهد حضور میلیونی وپرشور مردم چگونه انگشت بدهان مانده بودند چرا که عزت وذلت دست خداست وفاصله این دو فقط وفقط یک نقطه بسیار کوچک است..
هاشمی یک فرد نبود او یک اندیشمند سیاسی با اسلوبی مشخص اصلاحاتی واعتدالی بود..

 

با شنیدن نام آیت الله هاشمی رفسنجانی چه چیزی در ذهن شما متبادر می شود؟ 

پاسخ خود را حداکثر در ۶  سطر برای ما ارسال کنید تا در پایگاه خبری ورس منتشر شود و همه ما از آن بهره مند شویم.

نحوه ارسال پاسخ :

۱٫      از بخش نظرات همین مطلب در قسمت پایین .

۲٫      به وسیله نرم افزار تلگرام با شماره  ۰۹۱۱۹۳۶۴۶۲۶ و یا با شناسه Hasandelkhosh7@

۳٫      به وسیله پست الکترونیک Veresnews@gmail.com

۴٫      از طریق قسمت تماس با ما : veres.ir/contact