شفت، نیازمند توسعه زیر ساخت‌ها

فرماندار شفت گفت : علاوه بر روستاهای زیارتی و گردشگری امامزاده ابراهیم (ع) وامامزاده اسحاق(ع)، روستاهای چماچا، مژدهه، چوبر، ملاسرا و ویسرود با برخورداری از جاذبه‌های کشاورزی ، قابلیت‌های زیادی در گردشگری دارند که نیازمند ایجاد راه دسترسی مناسب و زیرساختی هستند.

به گزارش پایگاه خبری ورس متن کامل این گفتگو به شرح زیر است :

  • از پروژه‌های ویژه‌ای که در شفت در حال انجام دارید، بگویید

در چند سال اخیر نگاه ویژه‌ای به شهرستان شفت در دو حوزه گردشگری و کشاورزی شده است. این منطقه از استان نقاط بکر و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی دارد که می‌توانیم گردشگران زیادی را برای بازدید از آنها جذب کنیم. علاوه بر روستاهای زیارتی و گردشگری امامزاده ابراهیم (ع) وامامزاده اسحاق(ع)، روستاهای چماچا، مژدهه، چوبر، ملاسرا و ویسرود با برخورداری از جاذبه‌های کشاورزی  ، قابلیت‌های زیادی در گردشگری دارند که نیازمند ایجاد راه دسترسی مناسب و زیرساختی هستند. در روستای ملاسرا که چندی پیش پاکسازی سنبل آبی را در آب بندان ۱۴‌هکتاری آن داشتیم، بخش خصوصی را وارد کردیم تا درخصوص پروژه‌های گردشگری اقداماتی انجام دهد.
در شهرستان شفت بیش از ۵۰۰ هکتار آب بندان وجود دارد که علاوه بر ذخیره آبی و منابع آب کشاورزی می‌تواند مکان مناسبی برای پرورش آبزیان،تفریحات آبی و ایجاد اشتغال باشند. در این زمینه با چند بخش خصوصی که دارای طرح و برنامه هستند وارد مذاکره شده‌ایم.

  • به گردشگری در مناطق بکر طبیعت شهرستان شفت اشاره کردید. این مناطق کدام نقاط هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

روستاهای مژدهه و چوبر دارای چشم‌انداز طبیعی فوق‌العاده زیبایی هستند. روستای سیاهمزگی با پنیر معروفش و روستای ویسرود با شاه بلوط‌های جنگلی وحشی دارای جاذبه‌های منحصربه‌فرد در حوزه گردشگری هستند که اگر زیرساخت‌ها در این نقاط آماده شوند، شهرستان تبدیل به مرکز گردشگری استان می‌شود.

  • شفت در بخش عمرانی و خدمات گاز‌رسانی و راه‌سازی مشکلاتی دارد. در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

در بخش ملاسرا راه دسترسی این روستا به شفت و زنجان در دست اقدام است و برای تامین آب شرب و برق‌رسانی اقدامات خوبی انجام شده است. با همکاری مدیریت برق استان، بسیاری از مشکلات برق روستاهای شفت و احمد‌سرگوراب رفع شده است. در زمینه گازرسانی موفق شدیم در طول مدت دولت یازدهم به بیش از ۴۰ روستا گاز‌رسانی کنیم. در کل ۸۶‌درصد شهرستان زیر پوشش گاز طبیعی قرار دارند که تا پایان سال ۸ روستای دیگر نیز اضافه می‌شوند و این شهرستان در هفته دولت از لحاظ گازرسانی، سبز اعلام شده است.
در بخش فاضلاب نیز چند پروژه در دست اقدام است که با پیگیری‌های انجام شده در روستاهایی که مشکل آبرسانی داشتند، زیرساخت‌های لازم در حال انجام است.

  • مجموع اعتبارات بودجه‌ای که امسال به شهرستان شفت تخصیص داده شد چقدر است و بیشتر درکدام بخش‌ها هزینه شده است؟

بودجه شهرستان در بخش تملک دارایی‌ها ۱۷ میلیارد تومان است؛ با توجه به اینکه در شهر شفت از لحاظ آرایه‌های شهری و زیبا‌سازی مشکلات زیادی وجود دارد، بیش از یک میلیارد تومان برای زیبا‌سازی این شهر در نظر گرفتیم و برای شهرداری شفت، پروژه زیباسازی شهر تعریف کردیم. اصلاح تمام جدول‌های شهری، بازسازی بلوار شهر، تعویض تیربرق‌های فرسوده و ساخت میدان انقلاب به شکل جدید و ایجاد میدان ورودی شهر از جمله این پروژه‌هاست. در بخش ساماندهی رودخانه‌ها و رانش زمین با حوادث زیادی مواجه بودیم که اعتبارات خوبی در نظر گرفتیم. همچنین برای تکمیل مصلای شهرستان حدود ۲۲۰ میلیون تومان بودجه تخصیص دادیم. در بخش میراث فرهنگی نیز برای جلوگیری از تخریب حمام میراثی کمسار و بهسازی بقعه نهزم ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفتیم. برطرف کردن ضعف افت فشار آب آشامیدنی و ایجاد ۲۳ کیلومتر راه روستایی، تجهیز و تسطیح مزارع کشاورزی و پروژه پرورش ماهیان سردابی، گرمابی و خاویاری از دیگر مواردی است که این اعتبارات در آنها هزینه شده است. در کل مجموع این اعتبارات به‌تنهایی نمی‌تواند شهرستان شفت را رو به جلو ببرد و باید با کمک نمایندگان مجلس و پیگیری دریافت اعتبارات ملی در حوزه‌های مختلف عمرانی، این شهرستان را به سمت توسعه هدایت کنیم.

  • برای ایجاد اشتغال در روستاهای شفت چه اقدامی کرده‌اید؟

شهرستان شفت از لحاظ گردشگری و کشاورزی، روستاها ومناطق بکر زیادی دارد. طبق مصوبه هیأت دولت۴ منطقه نمونه گردشگری در این شهرستان وجود دارد که در کنار آنها روستاهای مژدهه و چماچا قابلیت تبدیل به روستای نمونه در گردشگری را دارا هستند. حتی با چند سرمایه‌گذار نیز برای ارائه خدمات گردشگری صحبت شده است.  اگر زیرساخت‌ها در روستای مژدهه اصلاح شوند، از نظر گردشگری حرف زیادی برای گفتن خواهد داشت. همچنین روستای چوبر با دارا بودن بام سبز بسیار زیبا و چشمنواز است که می‌تواند جزو روستا‌های نمونه گردشگری باشد.
در شهرستان شفت روستاهای گردشگری مذهبی مانند امامزاده ابراهیم واقع است که تمام سازه آن با چوب است و با توجه به بی‌نظیر بودن آن در دنیا مورد توجه بسیاری از گردشگران است. به‌طور حتم با انجام خدمات زیرساختی در روستاهای شهرستان شفت در آینده بسیار نزدیک شاهد اشتغالزایی و مهاجرت معکوس در این روستاها خواهیم بود.