شهید و مجروح شدن حدود ۷۰ زائر ایرانی در عملیات انتحاری سامرا

نماینده سازمان حج و زیارت در عراق اعلام کرد: در حادثه تروریستی سامرا، حدود ۷۰ زائر ایرانی شهید و مجروح شده‌اند که مجروحین به بیمارستانی در بغداد منتقل شده‌اند.

نماینده سازمان حج و زیارت در عراق اعلام کرد: در حادثه تروریستی سامرا، حدود ۷۰ زائر ایرانی شهید و مجروح شده‌اند که مجروحین به بیمارستانی در بغداد منتقل شده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت : محمد جواد دانشیار همچنین شهادت ۱۰ تن از زائران ایرانی را در حادثه تروریستی پارکینگ سامرا تایید کرد و درباره انتقال مجروحان حادثه به کشور گفت: ۶۱ مجروح این حادثه هم به بیمارستانی در بغداد منتقل شده‌اند تا مراحل درمانی آن‌ها طی شود. برای انتقال به ایران نیز لازم است نخست اقدامات اولیه انجام شود و اگر لازم بود، اقدامات بعدی برای انتقال آن‌ها به کشور انجام خواهد شد.

او که پیش از مشخص شدن اطلاعات مربوط به زائران حادثه دیده تابعیت آن‌ها گفت:‌ زائران مجروح و شهید شده در این حادثه تروریستی از استان‌های مختلفی هستند که مشخصات آن‌ها به طور کامل استخراج شده است.
پیش از ظهر دیروز هنگام خارج شدن گروهی از زائران از اتوبوسی در پارکینگ سامرا، آمبولانسی حامل عامل انتحاری به سمت آن زائران حرکت کرد که بر اثر انفجار این آمبولانس، دهها زائر ایرانی مجروح شدند و شمار شهدای ایرانی این حادثه تروریستی تا کنون به ۱۰ تن رسیده است.
اسامی تعدادی از شهدا و مجروحان حادثه تروریستی سامرا
سازمان حج و زیارت طی اطلاعیه‌ای اسامی شهدا و مجروحان حادثه تروریستی سامرا را اعلام کرد
براساس این اطلاعیه، سازمان حج و زیارت با اعزام فوری نیروهای ستاد کاظمین به سامرا به کمک مجروحان شتافت و با همکاری مرکز پزشکی حج و زیارت و تیم درمانی عراقی توسط ۴ فروند بالگرد به بیمارستان‌های بغداد انتقال داده شدند.
بر اساس این اطلاعیه طی این حادثه ۶ نفر زائر به شهادت رسیدند که ۴ نفر از آنان ایرانی هستند و ملیت دو نفر دیگر هنوز مشخص نیست.
سازمان حج و زیارت اعلام کرد: با توجه به اینکه زائران مذکور از کاروان‌های سازمان حج و زیارت نبوده اند، اطلاعات دقیقی از آنان در دست نیست و اسامی دقیق مجروحین و شهدای این حادثه توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق اعلام خواهد شد اما اسامی تعدادی از مجروحان این حادثه که از مراکز درمانی عراق دریافت شده است به شرح ذیل می‌باشد:
زهرا اسماعیلی، عباس حیدری، بلقیس حدادزاده، گلشن طالبی، زیاده ربیعی، صفر محمودی، فاطمه ذاکری، شکوه مساعی از استان هرمزگان؛ رجبعلی جعفرزاده، ابوالفضل قصابی، حسن قربانی، مهدی سلیمانی، پری‌گل ابراهیمی از استان اصفهان؛امید مسرور، علی‌اکبر زنده‌دل، حسن قاسمی از استان مرکزی؛ مرتضی کاظمی از استان گلستان؛ بهروز اسلامی از استان فارس؛ حلیمه صابری از استان خوزستان؛ پری نظری، سیف‌الله عزیزی، فاطمه رئیسی، محمود ملکی، آتیه ملکی از استان کرمانشاه و حمیدرضا حافظی از سیرجان استان کرمان.
همچنین در این اطلاعیه آمده است: متاسفانه زینب دستیار و محمدرضا حافظی از سیرجان در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند و اسامی دیگر شهدا در دست نیست.
در این اطلاعیه اعلام شده است: هنگام وقوع حادثه دیروز ۹ کاروان از زائران سازمان حج و زیارت در سامرا حضور داشتند که همگی به سلامت به کاظمین بازگردانده شدند.
سازمان حج و زیارت شهادت هموطنان عزیزمان در این حادثه تروریستی را تسلیت عرض کرده و شفا و بهبودی مجروحان این حادثه را از درگاه ایزدی مسئلت دارد.
سخنگوی وزارت خارجه انفجارهای تروریستی درعراق را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان انفجارهای تروریستی سامرا و تکریت در عراق که به کشته و زخمی‌شدن ده‌ها تن از انسانها و زائران بی‌گناه منجر شد را به شدت محکوم کرد.
به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی ضمن تسلیت این وقایع دردناک، با بازماندگان این اقدامات شوم تروریستی ابراز همدردی کرده و بار دیگر مسئولیت جامعه جهانی در مقابله با گسترش تروریسم و اقدامات وحشیانه گروه‌های تکفیری را مورد تاکید قرار داد.
وی ضمن ابراز تاسف از شهادت و زخمی شدن تعدادی از زائران ایرانی در حوادث تروریستی سامرا این ضایعه دردناک را به ملت ایران و خانواده‌های داغدار این شهدای مظلوم تسلیت گفت.
سخنگوی وزارت خارجه، این اقدامات وحشیانه را ناشی از ناکامی‌های مکرر تروریست‌ها در پیشبرد اهداف پلید خود در عراق دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران تا شکست کامل و پاکسازی تروریسم، در کنار دولت و ملت عراق خواهد ایستاد.