بررسی برنامه ششم توسعه، حق طبیعی نمایندگان مجلس دهم است

سخنگوی دولت گفت: لایحه برنامه ششم توسعه، ششمین برنامه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که ما این برنامه را با استفاده از تجارب برنامه های گذشته و همچنین به صورت جامع نگر ارائه کرده ایم.

 سخنگوی دولت گفت: نمایندگان مجلس دهم به دلیل آن که چهار سال از پنج سال اجرای برنامه ششم توسعه را در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، شاید حق طبیعی آنان است که این لایحه را بررسی کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، محمد باقر نوبخت روز یکشنبه در همایش فرآیند قانون گذاری – الزامات و راهکارها در جمع منتخبان مجلس دهم افزود: این گونه احساس می شود که به احتمال زیاد نمایندگان مجلس دهم برنامه ششم توسعه را رسیدگی می کنند.
وی با تاکید بر این که این برنامه ششم توسعه ریل گذاری پنج سال آینده کشور است خطاب به منتخبان مجلس دهم خاطر نشان کرد: چهار سال از این پنج سال شما به عنوان نماینده مجلس حضور دارید پس شاید این حق طبیعی شما باشد که این لایحه را مورد بررسی قرار دهید، از این رو احتمال زیاد نمایندگان مجلس دهم لایحه پنج ساله برنامه ششم توسعه را رسیدگی می کنند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یادآور شد: لایحه برنامه ششم توسعه، ششمین برنامه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که ما این برنامه را با استفاده از تجارب برنامه های گذشته و همچنین به صورت جامع نگر ارائه کرده ایم.
محمد باقر نوبخت با بیان اینکه دو ماموریت برای توسعه اقتصادی برای دولت تعریف شده است گفت: قوای سه گانه و حاکمیت باید تعادل اقتصادی که منجر به رشد می شود را مبنای حرکت خود قرار دهد که برای آن لازم است ابتدا تسویه بازارهای چهارگانه پول، سرمایه، کار و کالا به صورت مساوی باشد و عرضه و تقاضای یکسان به آن کمک کند.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در پایان جنگ جهانی دوم و از دهه ۱۳۲۰ مطرح شده، اظهار داشت: رشد اقتصادی صرفا نمی تواند کمکی به توسعه کند زیرا رشد اقتصاد بعد از جنگ جهانی دوم با عدالت و بازتوزیع منابع همراه نبود. بنابراین دولت ها برنامه های بلندمدتی تدوین کردند و بودجه های سنواتی بار برنامه ها را به دوش گرفتند.
وی اظهار داشت تا کنون هشت برنامه پیش و پس از انقلاب در کشور اجرا شده و کشورهای دیگر به مرزهای برنامه رسیده اند ولی ما نتوانستیم اهداف خود را در برنامه های توسعه محقق کنیم چون برنامه های بلند مدت نداشتیم به همین دلیل رهبر معظم انقلاب افق چشم انداز ۲۰ ساله را ابلاغ کردند.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه سال ۸۴ اولین سال اجرای برنامه سند چشم انداز بیست ساله بود، افزود نمایندگان منتخب بعد از رسمیت مجلس دهم اگر مجلس کنونی بررسی برنامه ششم را تمام نکنند که احتمال زیاد این برنامه در این مجلس به اتمام نخواهد رسید می توانند و حقشان است که در مجلس دهم بررسی شود.
وی گفت: برخی از نمایندگان نامه ای برای ما فرستادند که خواهان بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس دهم شدند زیرا نظرشان بر این است که ریل گذاری ۵ سال آینده که چهار سال آن در مجلس دهم است باید توسط نمایندگان صورت گیرد. پس ۵ برنامه بعد از انقلاب انجام دادیم و برنامه ششم نیز از همین جنس برنامه ها است.
وی گفت متاسفانه دربرنامه های قبلی هر کسی پیشنهادی می آورد و می دیدیم که این پیشنهاد خوب است به آن رای می دادیم و آن می شد اولویت. ولی برنامه ششم با استفاده تجربیات گذشته دولت تدوین شده و جامع نگر تر است.
وی گفت رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش و بهره وری در چارچوب اقتصاد مقاومتی و فرهنگ همراه تعامل با جهان از اهداف برنامه ششم توسعه است.
وی ادامه داد طی برنامه ششم توسعه قرار نیست تمام مشکلات کشور برطرف شود بلکه به چهار موضوع کلان می پردازیم که بر این اساس اولین مورد موضوعات خاص مرتبط با بحران های احتمالی آینده مثل آب و محیط زیست و فاجعه های زیستی مانند دریاچه ارومیه، بختگان و هامون است.
سخنگوی دولت افزود: همچنین صندوق بازنشستگی از دیگر بحران های دولت است و چنانچه دولت باید صرفا حقوق افراد در حال کار را بپردازد و پرداخت حقوق بازنشستگان به عهده صندوق های بازنشستگی است ولی به دلیل عدم توانایی آن ها دولت ناچار است حقوق آن ها را نیز بدهد.
نوبخت دومین موضوع در برنامه ششم توسعه را موضوعات خاص مکان محور عنوان کرد و تصریح کرد توسعه سواحل جنوب و سواحل مکران از برنامه های مهم دولت است و در عین حال به تقویت صنایع معدنی و گردشگری و همچنین موضوعات خاص کلان فرابخشی که دومین موضوع مهم برنامه ششم توسعه به موارد کسب و کار، اشتغال و تامین منابع مالی است، می پردازیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه چشم اندار رشد هشت درصدی در حوزه اقتصاد از مهمترین اهداف دولت در برنامه ششم توسعه دولت است گفت: با تاکیدات رهبر معظم انقلاب امروز همکاری دولت و مجلس برای بهبود توزیع درآمد و دست یابی به ضریب جینی ۰٫۳۴ را باید مبنای کار قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه در آینده جمعیت کشور به سمت پیری خواهد رفت، گفت: نرخ تورم باید از ۱۲ درصد به ۸٫۹ درصد برسد و برای تحقق اهداف لازم باید زمینه سهولت کسب و کار را نیز فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد هشت درصدی منابعی حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان در سال لازم داریم گفت: برای رسیدن به اهداف کلان کشور آمادگی داریم در روزهای آغازین مجلس دهم جلسات مشترک با نمایندگان برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: در ۵ سال آینده رشد جمعیتی کشور از ۷۹ به ۸۴ میلیون نفر خواهد رسید که بر این اساس تولید سرانه کشور نیز باید به بیش از شش درصد برسد.
وی ادامه داد نرخ رشد تورم باید به ۹٫۹ درصد و بیکاری نیز به ۹ درصد کاهشی یافته و پیش بینی می شود تورم در سال ۹۵ ، ۱۱٫۳ درصد باشد.
وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی عقبه برزگ نظام در برنامه ریزی کشور است گفت: سازمان مدیریت آمادگی دارد تا جلساتی را با نمایندگان مجلس دهم برگزار کند.
پس از سخنان نوبخت وی به سوالات برخی از نمایندگان پاسخ داد
نوبخب در پاسخ به سوالی درباره برنامه ششم توسعه و روند بررسی آن در کمیسیون تلفیق گفت: آنچه از سوی دولت به مجلس تقدیم شد حاوی دو بخش، یکی سند برنامه که بیش از هزار صفحه و دیگری ضمائم آن که ۴۰۰ صفحه بود و در آن اهداف و چالش ها ی دولت در برنامه ششم توسعه توضیح داده شد.
وی تصریح کرد در کنار آن نیز احکامی به مجلس داده شده که در آن توضیح داده شده است که دولت چه برنامه هایی دارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: این لایحه به مجلس تقدیم شد و برای من فرقی نمی کند که در این مجلس بررسی شود یا در مجلس بعد. ولی آنچه گفته شد در مورد ۱۰۴ نماینده خاص دولت نیست یلکه خاص نمایندگان است.
وی گفت: اگر مجلس بخواهد، چون مرکز آمار زیرمجموعه سازمان مدیریت است آمار تورم و رکود را به شما ارائه خواهیم داد.
وی در پاسخ به سوالی دیگری که چرا شما فقط به توسعه مکران توجه می کنید گفت به دلیل اینکه مقام رهبری تاکید کردند در برنامه ششم به سواحل مکران بپردازیم،البته این گونه نیست به دیگر نقاط کشور توجهی نداشته باشیم . سالانه شش هزار میلیارد تومان فقط برای مهار آب های مرزی اختصاص داده ایم.
وی گفت: برای سرپرست خانوار در برنامه ششم توسعه فصلی جداگانه وجود دارد که نقش زنان در توسعه کشور را مشخص کرده است.
نوخبت اظهار داشت: به دنبال آسیب شناسی در برنامه پنجم توسعه و استفاده آن در برنامه ششم توسعه هستیم.
وی خطاب به نمایندگان منتخب گفت به عنوان برادر کوچکتر شما توصیه ای می کنم، یکی اینکه روزی که من وارد مجلس شدم یک موی سفید نداشتم و بر اساس تجربه می گویم که سلاح شما تریبون شما است و شما باید نسبت به سخنان خود بسیار حساس باشید زیرا خبرنگاران و اصحاب رسانه سخنان شما را ثبت و ضبط می کنند ولی همین سخنان شما از رسانه های خارجی و معاند پخش خواهد شد و چشمان همه به سمت شما خواهد بود.
وی خطاب به نمایندگان منتخب گفت مراقب باشید تا اسم کسی را نبرید و نسبت به مردمان یک منطقه بی احترامی نکنید، این توصیه را بعنوان یک هدیه از من بپذیرید و از این تجربه استفاده کنید.