آبشار دودوزن نیازمند نگاه گردشگری

‌آبشار دودوزن خرمکش شفت یک جاذبه بسیار مهم گردشگری و نیازمند نگاه گردشگری است‌.

1440311949395_46746به گزارش ورس ، آبشار دودوزن در فاصله ۲۴ کیلومتری از شفت و در منطقه خرم کش شفت قرار دارد. این آبشار، درون جنگل بوده و از زیباترین آبشارهای گیلان محسوب می‌شود. برای دسترسی به این آبشار باید از شفت و از روستای احمدسرگوراب، روستای شالماء، سفید نرگس، بازارچه علیسرا، بقعه آقا سید کاس و آقا سید رضی و سیاه نرگس گذشت و بعد از سیاه نرگس به روستای خرم کش رسید، در مسیر همچنان رودخانه زیبا را همگام با خود می‌بینیم که از آبشار زیبای دود وزن خرم سرچشمه می‌گیرد.

روستای توسه در ۲ کیلومتری، روستای توریستی و زیبای خرمکش وجود دارد که در پایان این روستای زیبا به انتهای مسیر ماشین رو می‌رسیم که پلی مابین این دو مسیر(خاکی و ماشین رو)قرار دارد، بقیه مسیر تا به آبشار خاکی است و در حال حاضر مسیر دسترسی به آبشار در حال ساخت و بازسازی است.

این آبشار در ناحیه کوهستانی سیاهمزکی قرار دارد، این منطقه حالت ییلاقی دارد و پنیر آن معروف است و دارای پوشش جنگلی انبوه، چشمه‌های آب، رودخانه پر آب و خروشان، هوای خنک در بهار و تابستان است.

روستاهای این مسیر نیز آباد و پر رونق هستند، در خرم و خرم‌کش مغازه‌های زیادی همچون چند باب کبابی محلی، قهوه‌خانه، فروشگاه مواد غذایی و میوه، فروشگاه‌های محصولات دامی به خصوص پنیر و عسل، مسجد بزرگ وجود دارد و در ایام تعطیل و آخر هفته این محور به دلیل فاصله کوتاه با مرکز استان مملو از جمعیت می‌شود، اما تاکنون هیچ تلاشی برای معرفی این منطقه گردشگری نشده است و هیچ‌گونه امکانات گردشگری در این روستا وجود ندارد.

رضاعلیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار گفت: شهرستان شفت از جمله شهرستان‌های با اهمیت برای گردشگری است و به دلیل داشتن بقاع متبرکه امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق بعنوان قطب مذهبی غرب گیلان قلمداد می‌شود.

وی آبشار دودوزن خرمکش شفت را یک جاذبه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: طی بازدیدی که سال گذشته به همراه فرماندار و نماینده مردم فومن و شفت از این آبشار داشتیم، ضرورت ساماندهی آن احساس شد و بر همین اساس با اعتباری به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال فاز اول که راه پله و مسیر دسترسی آبشار بوده به مرحله اجرا رسید.

وی تصریح کرد: برای ساماندهی و توسعه فضای آبشار دودوزن اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، برنامه‌های خوبی را تدوین کرده که به زودی با تامین اعتبارات لازم پروژه مذکور به پایان می‌رسد./ ایسنا